Genève 2014: Pagani Huayra

Genève 2014: Pagani Huayra

Helaas géén Huayra Roadster in Genève maar wel een zeer fraaie Huayra Coupé. Of geven jullie toch de voorkeur aan de nog spectaculairdere Zonda Revolucion?

De nieuwswaarde van de Huayra is natuurlijk nihil maar wie de hypercar graag wil zien moet naar Genève komen. Pagani laat ieder jaar wel weer een nieuw exemplaar zien in een spectaculaire kleur. Dit jaar is het een Geneva Yellow gekleurde Huayra. Een kleur die eerder werd gebruikt voor enkele Zonda's.

Voor het ontwerp van de Huayra zijn vijf jaren uitgetrokken. Honderden tekeningen werden gemaakt om vanuit de Zonda verder te denken en een nieuw model neer te zetten. Volgens Pagani was het een moeilijke opdracht om de juiste proporties te combineren met de looks van een supercars. Niet alle hypercars zijn immers fraai te noemen, neem de Gumpert Apollo. Het uiterlijk van de Huayra is buitengewoon indrukwekkend te noemen zodra je hem in het echt ziet. Sinds de introductie in 2011 is het nog steeds een bijzondere verschijning die niet verveelt.

Voor de Huayra is een nieuw monocoque gebouwd welke bestaat uit het materiaal carbon-titanium. Het draagt bij aan zowel het buitengewoon lichte gewicht als de sterkte van de auto. Aerodynamisch worden grenzen verlegd. De supercar is als een vleugel die aan de hand van het rijkarakter van vorm veranderd. Dit komt door de vier vleugels die op het bodywerk zijn te vinden. Afhankelijk van wat nodig is, weinig downforce of juist veel, zullen de vleugels zich aanpassen. De inlaten aan de zijkant zijn een verwijzing naar het meest supersonische vliegtuig uit de jaren '50 en '60, de Dassault Mirage IV.



Genève 2014: Pagani Huayra  Genève 2014: Pagani Huayra  Genève 2014: Pagani Huayra  Genève 2014: Pagani Huayra  Genève 2014: Pagani Huayra  Genève 2014: Pagani Huayra  Genève 2014: Pagani Huayra  Genève 2014: Pagani Huayra  Genève 2014: Pagani Huayra

Reacties op dit artikel