Special: spyshots, hoe zit dat nu eigenlijk?

  • Ruud
  • 06-08-2015 15:51
  • 1008
  • 2

Special: spyshots, hoe zit dat nu eigenlijk?

Al lange tijd is het mogelijk om spyshots te uploaden op Autogespot. We zien dit ook steeds vaker gebeuren. Vooral bij de Nürburging worden een hoop prototypes op de gevoelige plaat vastgelegd. Heel lastig is het niet om ze daar op de foto te krijgen, wat lastiger is weten wát je op de foto hebt gezet. En dat blijkt toch vaak een probleem te zijn. Hoe zit dat nou met prototypes?

Elk model ondergaat een lange periode van testen. Van de tekentafel tot de dealer zit soms wel 7 jaar! Veel testwerk wordt al achter de schermen gedaan, maar uiteindelijk moeten er ook kilometers buiten de muren van de fabriek gemaakt worden. Dit kan op verschillende manieren gebeuren, door middel van mules en de productiemodellen.


Mules
Zoals bijna altijd het geval is, begint het eerste testwerk op de weg met een testmule. Een (test)mule is een voertuig met (onderdelen van) de techniek van een nieuw model. Een mule is vaak gebaseerd op een reeds bestaand model. Bij een mule wordt een model deels of compleet verbouwd om de nieuwe techniek passend te maken. Vaak worden de wielkasten verbreed en sluiten bumpers ook niet meer zo strak aan vanwege een aangepaste wielbasis. Ook kan de voorbumper van het nieuwe model al bevestigd zijn met uiteraard de nodige camouflage. Dit om bijvoorbeeld te testen of er genoeg koelmogelijkheid is met de bumper. Het is niet zo dat een testmule automatisch gebaseerd is op een model van hetzelfde merk. Een goed voorbeeld is de oude Q7, die wordt gebruikt als basis voor 4 verschillende SUV's. Namelijk de (inmiddels huidige) Q7, de Bentley Bentayga, de Porsche Cayenne en de VW Touareg. Hoe dit kan? Alle merken behoren tot de Volkswagen Group, wat betekent dat veel techniek gedeeld wordt en vandaar ook de oude Q7 een perfecte basis is om de eerste tests uit te voeren. Kijk dan ook niet op als Lamborghini ook de Q7 zal gebruiken als basis voor de Urus.

Special: Spyshots, hoe zit dat nu eigenlijk?
Special: Spyshots, hoe zit dat nu eigenlijk?Special: Spyshots, hoe zit dat nu eigenlijk?


Dit is overigens niet de eerste keer dat dit gebeurd. Destijds werd voor de ontwikkeling van de nieuwe Golf/A3/Leon een Golf 6 als basis gebruikt. De mules zagen er allemaal hetzelfde uit, op het kenteken na. En ook nu gebeurd het weer. De huidige Tiguan wordt namelijk gebruikt als mule voor de nieuwe Tiguan, de Seat SUV en de Audi Q1. Het is de perfecte manier om redelijk anoniem te testen.


Enkele voorbeelden van mules:

Special: Spyshots, hoe zit dat nu eigenlijk?
Een mule voor de Veyron opvolger, die voor nu bekend is als de Chiron. Je ziet een Veyron, echter met extra luchtopeningen.

Special: Spyshots, hoe zit dat nu eigenlijk?
Een mule voor de DB10 met als basis de DB9, te herkennen aan de gewijzigde koets. Zo sluiten vooral de zijpanelen niet meer aan, is de voorbumper aangepast (plak-en-knipwerk) en is het ook duidelijk dat er aan de achterzijde onderhuids het één en ander gewijzigd is.

Special: Spyshots, hoe zit dat nu eigenlijk?
De SUV van Maserati, hij is onderweg. Al maanden test Maserati het model met mules. Gebaseerd op de Ghibli, maar compleet verbouwd. De wagen staat flink hoger op de poten, heeft uitgeklopte wielkasten en een verhoogd dak (o.a. voor luchtweerstand).

Het testen met een mule kan niet doorgaan tot de onthulling. Er zijn ook tests nodig met het echte werk, het productiemodel. Bepaalde merken testen al snel met het productiemodel in het openbaar, andere merken weten dit lang uit te stellen. Productiemodellen zijn, vooral in het begin, behoorlijk gecamoufleerd. Hoe minder de camouflage is, hoe verder het merk is met de ontwikkeling van het model. Soms gebeurd het zelfs dat enkel de logo's nog afgeplakt zijn. Een goed voorbeeld is de nieuwe Mini. Dit model reed met opzetstukken zijn eerste meters, terwijl de laatste meters met verwaarloosbare camouflage werden gereden.


Special: spyshots, hoe zit dat nu eigenlijk?
De nieuwe 7-serie in een vroeg teststadium en dus veel camouflage en tijdelijke verlichting.
Special: spyshots, hoe zit dat nu eigenlijk?
De nieuwe 7-serie in het laatste teststadium en dus aanzienlijk minder camouflage met alles er op en er aan.


Wanneer een model onthuld is, betekent dit niet dat de fabrikant dezelfde dag nog alle camouflage van de testmodellen haalt. Dit is vaak onnodig en vaak ook niet handig. Bumpers zitten vaak niet zo netjes, waardoor er grote kieren tussen de panelen kan zitten. Iets wat voor een merk niet bepaald goede reclame is. Het testen gaat gewoon door, zodat ook de kinderziektes nog voor de eerste aflevering eruit gehaald kunnen worden. Een recent voorbeeld is de Alfa Romeo Giulia. Pas onthuld, maar werd na onthulling nog vol met camouflage gespot. Dit alles om terugroepacties zoveel mogelijk te voorkomen. Ook wanneer een model al wordt geleverd kan het dus zijn dat je nog een gecamoufleerd model tegenkomt.


Ook wanneer een model al een jaar of meer op de markt is, kan het voorkomen dat je een testmodel tegen komt. Dit hoeft dan niet direct een mule te zijn, het kan net zo goed een testmodel zijn met nieuwe remblokken, andere afstellingen die eventueel doorgevoerd worden in het volgende modeljaar.


Hoe weet je dan welk merk en model je hebt gespot?
Er zitten vaak wel herkenningspunten in van de huidige modellen van het merk. De handigste aanwijzing is misschien wel de afkomst van het kenteken. De prototypes komen van de fabrieken vandaan, het is dus eenvoudig te herleiden van welke plaats het prototype afkomstig is en welke fabriek hier dus gevestigd is. Een rijtje van veel voorkomende kentekens (Duitse platen tenzij anders aangegeven) beginnend met:


Alpina: OAL:
Aston Martin: FAM:, KX (Engels)
Audi: IN: (voor de A- en S-modellen), HN: (voor A-, S- maar voornamelijk voor de RS-modellen)
Bentley: DE, DF of DK (Engels)
BMW: M:
Bugatti: WOB, BS, Frans kenteken
Chevrolet: GG:
Alfa, Fiat, Lancia, Jeep, Ferrari: S:..cijfers.., Italiaans
Ford: K: (vaak voorkomende kentekens: K:EG, K:QH), Engels kenteken
Honda: OF:, Engels kenteken
Hyundai: GG:HY
Jaguar: KX , VX, VI (Engels)
Kia: GG:HY
Lotus: AU (Engels)
Mclaren: S:, HX (kenteken)
Mercedes-Benz: A:, FR:, S:, LB:MA (AMG)
Mini: M
Opel: GG: AN
Porsche: LB:, S:, BB:
Rolls-Royce: M, HX (Engels)
Seat: Spaans kenteken, Oostenrijks kenteken
Skoda: Tjechisch kenteken
VW: WOB, BS, GF

Reacties op dit artikel



Gerelateerd nieuws

Stem nu voor de spot van de dag