Special: de gelimiteerde Bugatti Veyrons

  • Emil
  • 26-02-2015 16:23
  • 1585
  • 15

Special: de gelimiteerde Bugatti Veyrons

La Finale, dat is de naam van de allerlaatste Bugatti Veyron 16.4 die is gebouwd. Sinds de start van de productie in september 2005 rolden er verschillende speciale edities uit de fabriek in Molsheim. In dit volgende artikel krijgen een jullie fraai overzicht van de speciale edities die van de legendarische Bugatti werden gemaakt.


Bugatti Veyron 16.4

Bugatti Veyron 16.4 Pur Sang
De essentie van perfectie. Zo noemt Bugatti de tot vijf exemplaren gelimiteerde Pur Sang. Het is één van de prestige projecten waarbij Bugatti verwijst naar het verleden. Ettore Bugatti was altijd opzoek naar iets nieuws, hij wilde experimenteren met materialen. Carbon fiber en aluminium zijn belangrijk bij de ontwikkeling van de Veyron 16.4 dus koos Bugatti voor een samenstelling om de essentie van de Veyron 16.4 te laten zien. Een zichtbaar carbon fiber bodywerk en gepolijst aluminium moet het unieke karakter van de supercar verwerken. De Pur Sang is één van de duurste Veyrons gemaakt met een prijskaartje van 2,5 miljoen.

Special: de gelimiteerde Bugatti Veyrons

Bugatti Veyron 16.4 Sang Noir
Bij de onthulling van de gelimiteerde Sang Noir, 15 exemplaren, liet Bugatti de prachtige 57S Atlantic naast de Veyron 16.4 Sang Noir zien. Er werd synergie gecreëerd tussen het heden en het verleden. De Sang Noir laat de meer duistere kant zien van de 1.001 pk sterke Veyron. De nacht is volgens kunstenaren meer levendig en kleurrijker dan de dag en dit thema is verwerkt bij de Sang Noir. Alle onderdelen zijn zwart en gedeeltelijk carbon fiber. Diverse verchroomde onderdelen geven kleur aan het exterieur op de juiste manier. Het interieur is prachtig aangekleed met Tangerine gekleurd leer en pianozwart gelakte onderdelen. Nog altijd is de Sang Noir één van de mooiere Veyrons die werd gemaakt.

Special: de gelimiteerde Bugatti Veyrons

Bugatti Veyron 16.4 Fbg par Hermès
Eén van de eerste samenwerkingen die Bugatti startte was met Fbg par Hermès. In 1837 werd het Franse merk opgericht als specialist in luxe producten in de paardensport. De link met de grille in hoefvorm werd al snel gelegd. Het chique kledingmerk heeft nog altijd een aristocratie als klant en een samenwerking paste perfect in het plaatje. De Veyron 16.4 Fbg par Hermès heeft een unieke samenstelling qua kleuren Ebony en Brick. Unieke details zijn de gewijzigde grill en gewijzigde deurhendels in het interieur die traditioneler zijn. Enkele subtiele sierlijke versieringen op het exterieur en interieur verwijzen naar de samenwerking tussen de Franse merken.

Special: de gelimiteerde Bugatti Veyrons

Bugatti Veyron 16.4 Bleu Centenaire
In 2009 werd er feest gevierd in Molsheim. Het merk vierde het 100-jarig bestaan en bracht daarom een one-off op de markt. De Veyron 16.4 Bleu heeft een unieke combinatie van de beroemde Bugatti-blauwe kleur alleen dan in een two-tone samenstelling, glanzend en mat. Verder heeft de Veyron verchroomde onderdelen die het contrast van de sierlijke blauwe kleur versterken. Naast deze one-off bracht Bugatti nog vier exemplaren op de markt waarmee vier belangrijke personen uit de geschiedenis van het merk herdacht werden.

Special: de gelimiteerde Bugatti Veyrons

Bugatti Veyron 16.4 Centenaire Achille Varzi
Achille Varzi was een bijzonder succesvolle coureur die op jonge leeftijd al stierf, 43 jaar jong. Grote overwinningen van hem waren onder andere de Mille Miglia in 1934 een jaar eerder de Monaco Grand Prix en ook won hij de Targa Florio in 1930 en 1934. Zijn eerste jaren reed hij voor het Bugatti raceteam waarna hij in de jaren 30 overstapte naar Maserati waar hij tevens succesvol was. Deze Centenaire Editie is alleen een ode aan zijn successen die hij behaalde met Bugatti. Uiteindelijk reed Achille 139 races waarvan hij er 33 op de eerste plaats eindigde. Dit exemplaar is in het rood gekleurd omdat de Bugatti Type 35 waar de coureur in reed ook rood gekleurd was.

Special: de gelimiteerde Bugatti Veyrons

Bugatti Veyron 16.4 Centenaire Jean-Pierre Wimille
Jean-Pierre Wimille Edition heeft een bijzondere plek in de geschiedenis van Bugati. In de jaren 1937 en 1939 wist hij de 24-uur race van Le Mans te winnen. Eerst met een 57G Tank en later met de 57C Tank. Daarnaast won hij in 1949 de Bois de Boulonge Race in een Monoposto Type 59/50B. De editie eert de gouden jaren in Europa waarin Bugatti veel successen boekte. Een bijzonder detail zijn de velgen waarin het design van de race Bugatti's zit verwerkt.

Later introduceerde Bugatti nog een Jean-Pierre Wimille Edition op basis van de Grand Sport Vitesse bij de Les Légendes-serie. Deze komt later in dit artikel aan bod.

Special: de gelimiteerde Bugatti Veyrons

Bugatti Veyron 16.4 Centenaire Hermann Zu Leiningen
Geboren als royalty begon Hermann Zu Leiningen als een testrijden in Detroit, de Verenigde Staten. Nadat hij terugkeerde in Duitsland kocht hij een Bugatti Type 40 chassis voor de ombouw naar een raceauto. Later switchte hij naar een Type 37 A waarmee hij als prive-eigenaar diverse overwinningen behaalde. In 1930 kocht hij een Type 35 C waarmee hij zich bij een aantal beroemde coureurs voegde uit dit tijdperk. Prins Hermann zu Leiningen was jong, dapper en paste perfect bij het merk Bugatti. In tegenstelling tot andere coureurs overleed hij op normale leeftijd, 70 jaar in 1971.

Special: de gelimiteerde Bugatti Veyrons


Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Sang Bleu
Pebble Beach koos het Franse merk regelmatig uit om one-off Veyrons te onthullen. Dat gebeurde in 2009 ook met de Sang Bleu. Het was één van de eerste Veyrons waarbij Bugatti volop carbon fiber gebruikte om de supercar een sportiever karakter te geven. Naast al deze blauwe kleuren is deze Veyron Grand Sport ook voorzien van speciale velgen in Midnight Blue en Diamond Cut two-tone kleurstelling. Sang Bleu is de Franse vertaling voor 'blauw bloed', wie blauw bloed heeft behoort tot adel. Terwijl de Veyron in de Verenigde Staten geïntroduceerd werd ging hij naar een Zwitserse klant toe.

Special: de gelimiteerde Bugatti Veyrons

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport L'Or Blanc
Net als bij de Fgb par Hermès is de L'Or Blanc een samenwerking met een traditioneel bedrijf, Königliche Porzellan-Manufatur Berlin, samen werd een one-off gemaakt. Bugatti staat voor het realiseren van exceptionele ideeën waarbij de beste kwaliteit wordt nagestreeft. Ettore Bugatti was zelf iemand die ook met nieuwe materialen aan het experimenteren was. Daarom is de L'Or Blanc een auto die past bij de erfgoed van het merk. De unieke lak wordt gecreëerd in de ruimte waar de Veyron geverfd wordt, de patronen zijn de schaduwen van de lichten. De witte lak heeft een extra diepe glans om de indruk te geven dat de lak van porselein is. In het kleurenschema zit maar liefst twee weken tijd en de lak wordt in vijf lagen aangebracht. De blauwe lijnen worden allemaal met de hand aangebracht. Naast de blauwe sierlijke lijnen is er ook nog daadwerkelijk porselein gebruikt. Zo heeft het EB-logo op de achterkant een laag porselein en de binnenzijde van de velgen en de tankdop zijn hier ook van voorzien. In het interieur is ook porselein te vinden, waaronder een porseleinen olifantje dat in het leer is verwerkt. Dit is voor de kenners een verwijzing naar weleer. De broer van Ettore Bugatti heeft dit olifantje ontworpen die later zelfs voorop de grille stond van diverse Bugatti's.

Special: de gelimiteerde Bugatti Veyrons

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Wei Long 2012
In 2012 werkte Bugatti opnieuw samen met Königliche Porzellan-Manufatur Berlin. De Wei Long Edition werd gerealiseerd voor een Chinese klant om het jaar van de draak te vieren. De Wei Long Editie heeft een uniek kleurschema van parelmoer wit met rood. Bij het exterieur zijn enkele Chinese karakters te vinden en details met een porseleinen laag. Dit zijn de tankdop en het hart van de velgen. In het interieur is Bugatti verder gegaan met de draak onder aandacht brengen. In de stoelen is de draak verwerkt en tussen de twee stoelen ook. Het interieur heeft een krachtige rode kleur die het machtige karakter van de draak versterkt.

Special: de gelimiteerde Bugatti Veyrons


Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport L'Edition Spéciale Record du Monde
In 2010 flikte Bugatti het weer, een wereldrecord vestigen met de snelste auto ter wereld in productie. Er werden daarom vijf exemplaren van de L'Edition Spéciale Record du Monde gemaakt in een opvallende samenstelling, oranje en zwart. De beestachtige Super Sport verlegde op de testbaan van Volkswagen de grenzen. Er werd een snelheidsrecord gevestigd van 434,211 km/u. Vijftien seconden neemt de sprint naar de 300 km/u in beslag. Een plaquette in het interieur staat de handtekening van testrijder Pierre-Henri Raphanel wie het record vestigde.

Special: de gelimiteerde Bugatti Veyrons


Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse World Record Car Edition
408,84 kilometer per uur wist Bugatti te halen in de open variant van de 1.200 pk sterke Vitesse. Dat gebeurde op 6 april 2013. Reden voor opnieuw een World Record Car Edition. Acht stuk werden gebouwd waarvan één exemplaar in Nederland is te vinden. De Nederlandse eigenaar gebruikt zijn Veyron als enige waar hij voor gemaakt is, rijden. Andere exemplaren staan in grote verzamelingen wachten op het moment dat ze worden uitgelaten. Iedere keer wanneer eigenaren instappen herinnert een chique plaquette ze eraan dat deze Bugatti net iets specialer is dan een normale uitvoering.

Special: de gelimiteerde Bugatti Veyrons

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse Les Légendes Black Bess
De Legendes is een indrukwekkende serie van zes modellen waarmee Bugatti terug verwijst naar het verleden van het merk. Van iedere uitvoering zijn slechts drie exemplaren gebouwd. De serie kan gezien worden als het slotakkoord van de Veyron voor de La Finale.

De Type 18 'Black Bess' staat in de geschiedenisboeken als één van de eerste straatlegale supercars. Het is één van de belangrijkste vooroorlogse Bugatti's die zijn tijd ver vooruit was. Een vijfliter vier cilinder motor was goed voor ruim 100 pk en een topsnelheid van 160 km/u. Ongekend voor een auto die in 1912 rondreed. Oprichter van het merk Ettore Bugatti wist in 1912 achter het stuur van de Black Bess de Mont Ventoux Hill Climb te winnen. Het bodywerk van de Black Bess Vitesse is gemaakt van carbon fiber maar gespoten in het zwart. Met de 24-karaats gouden accenten wordt verwezen naar zijn voorganger en heeft de Veyron een stijlvolle samenstelling.

Special: de gelimiteerde Bugatti Veyrons

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse Les Légendes Meo Costantini
Bartolomeo 'Meo' Costantini was een zeer goede vriend van Ettore Bugatti en tweevoudig winnaar van de Targa Florio. Hij was acht jaar hoofd van het raceteam van Bugatti. De Vitesse 'Meo Costantini' doet denken aan de Type 35, een zeer succesvolle sportauto uit die tijd waarmee hij racete. Bugatti bouwde drie exemplaren van deze 1.200 pk sterke Bugatti tegen een prijs van €2.090.000,- exclusief belastingen. Het blauwe carbon fiber bodywerk is een verwijzing naar de historische kleur van de Franse motorsport. Een tweede optie was het kiezen van een nieuwe kleur 'Bugatti Dark Blue Sport', speciaal voor dit model ontwikkeld. De combinatie van chroom en blauw blijft een schitterende combi op een Veyron.

Special: de gelimiteerde Bugatti Veyrons

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse Les Légendes Rembrandt Bugatti
De Rembrandt Bugatti is de enige Les Légendes waarvan alle drie gebouwde exemplaren werden gespot. Rembrandt was het broertje van Ettore Bugatti, de oprichter van het merk Bugatti. Als beeldhouwer had hij altijd al een erg kunstige kijk op de wereld en dat wil Bugatti terug laten komen in de auto. Opvallend is de olifant in het interieur. Zoals van ieder 'legend'-model maakte Bugatti ook van de Rembrandt-uitvoering drie exemplaren. Van de Les Legendes-serie is dit model qua kleurensamenstelling de meest ongewone, bruin is een aparte kleur die weinig wordt gebruikt op auto's en helemaal supercars.

Special: de gelimiteerde Bugatti Veyrons

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse Jean-Pierre Wimille
Jean-Pierre Wimille is de enige persoon die twee keer wordt gebruikt bij het maken van een gelimiteerde model. Na de Centenaire in 2009 volgde in 2013 tijdens Pebble Beach de introductie van de Les Légendes Jean-Pierre Wimille. Opnieuw draagt de Veyron dezelfde fraaie blauwe lak die ook op zijn T35 Bugatti zat. De kleur is blauw carbon fiber voorzien van een zachte blanke laklaag. Daarnaast is 'Wimille lichtblauw' toegepast voor het contrast. In het interieur vinden we hetzelfde kleurenschema terug en ook vinden we tussen de twee stoelen een afbeelding van het circuit van Le Mans terug dat is genaaid in de middenconsole. Ook op de achtervleugel is een silhouet te vinden van het circuit maar helaas is dat bij deze spot niet te zien. Het zijn de kleine details die deze Bugatti zo speciaal maken.

Special: de gelimiteerde Bugatti Veyrons


Er werden nog meer Bugatti's gebouwd dan in dit artikel voorbij kwamen. Veel klanten lieten hun eigen one-off bouwen en diverse tuners gingen ook nog aan de slag met de Veyron. In de laatste special komen de andere speciale edities die werden gebouwd nog aan bod. Dan hebben jullie het meest volledige overzicht ooit van alle gebouwde Bugatti's. Helaas ontbreken er nog een aantal van deze speciale Bugatti's op Autogespot. Mochten jullie één van onderstaande exemplaren gespot hebben, vergeet deze dan niet te uploaden!

Welke Special Editions moeten nog gespot worden?
Bugatti Veyron 16.4 Blue Centenaire Malcolm Campbell
Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Bernar Venet Edition
Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse Ettore Bugatti Edition
Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse Jean Bugatti Legend Edition

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws