Special: de Bugatti Veyron one-offs

  • Emil
  • 06-04-2015 16:02
  • 1700
  • 3

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Het verhaal van de Bugatti Veyron 16.4 heeft in Genève op gepaste wijze een einde gekregen. De La Finale is de laatste van de in totaal 450 gebouwde exemplaren. In twee voorgaande specials hebben jullie een gedeelte van de Veyrons gezien die in de database van Autogespot staan. De laatste special geeft jullie een overzicht van alle one-off Veyron's die sinds 2005 werden gemaakt.

Bij Bugatti is klant koning vanaf dat de productie startte en door de jaren heen hebben heel veel klanten in Molsheim een contract ondertekend voor een op maat gemaakte Bugatti Veyron. Natuurlijk is iedere Bugatti Veyron 16.4 een one-ff omdat er enorm veel opties waren bij het samenstellen. Maar sommige exemplaren zijn nog specialer gemaakt door een naam toe te voegen aan de serie. Sommigen werden aangekondigd, anderen niet. Daarmee komen wij direct uit bij de eerste one-off die al in 2008 werd gespot, de Pegaso Edition.

Bugatti Veyron 16.4 Pegaso Edition
Volgens artikelen die gepubliceerd werden in 2008 was dit de eerste Veyron met 1.200 pk. Bugatti had blijkbaar al op optie om de W16 krachtiger te maken. Een rijke vastgoedontwikkelaar in Dubai koos voor een sierlijk kleurenschema en diverse persoonlijke details waaronder dus de vermelding Pegaso Edition. Bugatti heeft altijd de kaken stijf op elkaar gehouden over dit exemplaar waardoor het nog steeds zoeken naar informatie is. De Veyron staat altijd in de parkeergarage van het Burj Al Arab hotel in Dubai en wordt soms voor een ritje door Dubai genomen.

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Bugatti Veyron 16.4 Perle de Sang
Een volgende onbekende is de Perle de Sang, gemaakt voor een rijke Arabische zakenman die zijn 1.001 pk sterke Veyron sinds 2010 meeneemt naar Europa in de zomer. Hij werd onder andere gespot in Monaco en Londen, een plek waar Veyrons door de jaren heen aan de lopend band gespot zijn en nog steeds worden. Maar dit exemplaar is net wat unieker door de persoonlijke details en een krachtige kleurencombo. De zwarte neus geeft een gespierde uitstraling. Perle de Sang betekent parel van bloed maar ook over deze auto heeft Bugatti geen informatie vrijgegeven.

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Bugatti Veyron 16.4 Le Mans
De 216e Veyron die werd gemaakt heeft op de zijkant Le Mans staan. Met dit exemplaar eert de eerste eigenaar Pierre Veyron. Dit was een Bugatti testrijder en coureur die samen met copiloot Jean-Pierre Wilimme in 1939 de 24-uur race van Le Mans won met een Bugatti. Speciaal om de rijder en de legendarische race te herinneren. De klassieke exterieurkleur Burgandy en Gold geven Bugatti een klassieke uitstraling. In 2009 werd de Bugatti in Monaco gespot, een plek waar deze Veyron 16.4 in deze samenstelling helemaal op zijn plek is.

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport 669 Edition
In Parijs woonde een aantal jaar Teodoro Nguema Obiang Mangue, de zoon van de dictator uit Equatoriaal-Guinea. Hij stond in Parijs bekend om zijn extravagante levensstijl. Aan Avenue Foch had hij een gigantisch huis met een privé parkeergarage waaronder een Enzo Ferrari, Maserati MC12 en twee Bugatti's stonden. Deze one-off Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport 669 Edition was er één van. Wat de betekenis is van deze one-off blijft tot vandaag een raadsel. Nadat de zoon zijn auto's in beslag werden genomen verdween deze Veyron bij rijke Parijzenaar.

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Blue Carbon
Deze Grand Sport was de 34e unieke Veyron die in 2010 in Londen werd gespot. Eerder dat jaar stond deze one-off nog te schitteren op de beurs in Genève waar Bugatti de auto onthulde als Blue Carbon Edition. Het was een van de eerdere Veyrons die werd uitgevoerd met een carbon fiber bodywerk. Met een prijskaartje van €1.750.000,- exclusief belastingen een prijzig speeltje.

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Grey Carbon
De Grey Carbon werd tegelijkertijd geïntroduceerd als de Blue Carbon. Ook bij deze one-off draait alles om carbon fiber. Om deze Veyron uniek te maken koos Bugatti voor grijze carbon fiber vezels. De auto kreeg nog enigszins meer kleur door een chromen onderzijde en een interieur waarbij gebruikt is gemaakt van lichte kleuren. De samenstelling is heel degelijk, niet kleurrijk maar ook niet saai.

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Sang Blanc
Deze Bugatti werd speciaal voor een Engelse klant gemaakt die een witte parel in de garage wou. Bij Lamborghini werd de matte lak genaamd Bianco Canopus Matte geleend voor de single-tone lak. Veel Veyrons worden toch wel in een two-tone uitvoering geleverd. Alle niet witte onderdelen van het exterieur zijn glanszwart uitgevoerd waaronder de velgen, de tankdop en de grille. In het interieur is een vervolg gegeven aan het mattewitte en glanszwarte thema. Deze one-off werd herkend toen een foto van het interieur werd gemaakt met daarin een plaquette waarop Sang Blanc stond.

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport SK Limited Edition
De miljardair Suleiman Kerimov is één van de rijkste Russen met een vermogen van enkele miljarden euro's. Zijn geld besteedde hij de afgelopen jaren aan onder andere het kopen van een voetbalclub en het kopen van supercars. Nog altijd is niet bekend hoeveel Veyrons de beste man heeft gekocht maar het aantal schijnt meer dan tien te zijn. Vrienden, familie, voor iedereen werd een 1.001 pk sterke Veyron in Molsheim gebouwd. Oud-voetballer Roberto Carlos die een tijdje bij zijn club FC Anzhi speelde kreeg zelfs een Bugatti. Enkele van zijn eigen exemplaren dragen de letters SK Limited Edition, zijn eigen initialen.

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Soleil de Nuit
De Dubai Motor Show vierde Bugatti in 2009 met een aantal gelimiteerde exemplaren waaronder de Soleil de Nuit. Letterlijk vertaald betekent de naam "De zon van de nacht". Om invulling te geven aan de kleuren die passen bij de nacht en kleur geven aan de nacht is gekozen voor rijke kleuren, chroom en blauw carbon. Het gaaswerk is ook verchroomd om het krachtige bodywerk nog indrukwekkender te maken. Dit is de 25e Veyron Grand Sport die werd gebouwd van de 150 exemplaren.

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Blanc Noir
Deze Blanc Noir heeft qua configuratie overeenkomsten met de Sang Blanc en de Perle de Sang. Er is gekozen voor een contrasterend kleurenschema van matwit en glanszwart. De eigenaar koos ervoor om buitenste panelen matwit te maken en de binnenzijde glanzen zwart. Zo is er een juiste balans omdat de kleur zwart veel krachtiger is. De Blanc Noir is geregistreerd in de Verenigde Staten en is te spotten in Miami Beach. Dit is de laatste van de one-offs van de 1.001 pk sterke varianten op Autogespot. Er zijn nog veel meer one-offs gemaakt en deze zouden de rest van de bezoekers graag terug zien op Autogespot.

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport Edition Merveilleux
Niet alleen van de Veyron 16.4 en Veyron 16.4 Grand Sport werden one-offs gebouwd. Er werden zo'n 20 tot 30 exemplaren van de Super Sport gepland maar dit werden er veel meer, 48 stuks. Van deze Super Sport werd onder andere de Merveilleux gemaakt voor schatrijke Chinees die 1.200 pk sterke uitvoering naar Europa meenam tijdens de DPR Rally afgelopen oktober. Het is de eerste Super Sport in China en Bugatti zegt enorm trots te zijn om de eigenaar Simon als ambassadeur van Bugatti in China te hebben. Hij gaf zichzelf de Veyron Super Sport cadeau voor zijn 40e verjaardag. Deze kreeg in de garage naast zijn gewone Veyron 16.4 een plekje. Merveilleux betekent in het Frans Enorm mooi, een sierlijke verwoording voor het paradepaard van de Volkswagen Group. De auto heeft een helder blauw interieur en deze blauwe tint is ook te vinden bij het exterieur waar deze gebruikt is voor diverse onderdelen.

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport Pur Blanc
Niet iedere eigenaar zal zijn Bugatti gebruiken waar hij voor ontwikkeld is, meer dan 400 km/u per uur rijden. Er zijn er wel een aantal die het geprobeerd hebben om te kijken wat de W16 in staat is daadwerkelijk te doen. De Chinese eigenaar Benjamin Chen probeerde het uit op de openbare weg en haalde bijna 400 km/u. Zijn Pur Blanc noemt hij zelf liever Panda vanwege de wit/zwarte samenstelling. Het interieur is prachtig aangekleed met alcantara terwijl de meeste eigenaren kiezen voor leer. Door de geblindeerde ramen ziet de supercar er nog dikker uit.

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport Le Saphir Bleu
Bugatti ontwikkelde in de ruimte waar Veyrons geverfd werden een speciale lak. Door de schaduwen van de lichten in deze ruimte uit te werken werd een unieke kleurenschema gerealiseerd. De L'Or Blanc Veyron was het eerste project en later kon het kleurenschema ook gekozen worden als optie. De Le Saphir was één van de one-offs met dit kleurenschema. Deze parel werd onder andere gespot in Marbella en Londen.

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse Black & Red Edition
De Black & Red Edition werd gemaakt voor de Beijing Motor Show. Met een prijskaartje van €1.800.000,- exclusief belastingen een flinke investering. In China kost de Veyron omgerekend zo'n vijf miljoen euro wanneer er een kenteken op komt. De 1.200 pk sterke variant is gespoten in een two-tone kleur. De onderlaag van het exterieur is rood en de bovenzijde zwart. Deze combinatie geeft de auto de agressievere uitstraling die hoort bij de extra prestaties van de auto. Geen lastige naam dit keer voor deze one-off. De Veyron werd vastgelegd in Shanghai, een stad waar diverse Bugatti's op kenteken staan.

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse L'Or Rouge
De L'Or Rouge is een andere variant die met een zelfde soort kleurenschema werd gemaakt. Er werd uitgebreid in de media over geschreven toen deze creatie in Shanghai werd gespot maar opnieuw hield Bugatti de kaken stijf op elkaar om meer informatie te verstrekken. Deze Veyron is van alle gebouwde one-offs één van de meest bijzondere, mede door een veel krachtiger kleurengebruik. De originele L'Or Blanc heeft zachte kleuren terwijl rood en zwart veel agressiever zijn. De eigenaar is een jonge en extravagante entrepreneur die in Shanghai woont.

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Bugatti Veyron 16.4 by Customride
In de Côte d'Azur zijn volop Veyrons te vinden. Er zijn dagen dat je in Monaco de Veyrons niet op twee handen kunt tellen. Kortom, om toch op te vallen moet je Veyron wel uniek zijn. Dat is deze door Customrider gepimpte Veyron. Het is de eerste getunede one-off in deze serie. De Canadese firma durfde het aan om te gaan knutselen aan de W16 en kreeg volgens diverse bronnen maar liefst 1.500 pk uit de W16. Nog nooit werd dit bevestigd en het lijkt vooralsnog een mooi fabeltje te zijn om extra aandacht te creëren toen de auto in Monaco opdook tijdens de Grand Prix. Verdere aanpassingen zijn op maat gemaakt velgen en een nieuwe lak.

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Bugatti Veyron 16.4 Project Kahn
Het verschil tussen een Europese en een Noord-Amerikaanse tuner is duidelijk te zien. Waar Customride groots repte over 500 pk meer pakte Project Kahn uit het Verenigd Koninkrijk de Veyron op een hele andere manier aan. De succesvolle zakenman ziet auto's als een hobby maar wist er zijn beroep van te maken door op het gebied van personalisatie een unieke aanpak te hebben. Zijn Veyron draagt het kenteken F1, het duurste kenteken in het Verenigd Koninkrijk, en staat op unieke Kahn Design velgen. De Engelsman laat zien dat een one-off niet voorzien hoef te zijn van veel toeters en bellen.

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Bugatti Veyron 16.4 Status Design
De Status Design Bugatti werd ook wel BluCarbonFiber project genoemd. Het project is geïnspireerd op de Veyron Sang Bleu versie waar er maar één van is gemaakt. Zelfs de velgen zijn hetzelfde en ook de chromen zijkant is perfect geïmiteerd. Het enige verschil met de Sang Bleu is het type carbonfiber. Die van Bugatti zijn meer verweefd dan van Status Design en niet op horizontale wijze zoals Status Design heeft gedaan.

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Bugatti Veyron 16.4 Mansory Linea Vinceró d'Oro
Iedereen die actief is op Instagram heeft vast foto's voorbij zien komen van entrepreneur Manny Khoshbin. Op 14-jarige leeftijd begon hij met ploeteren in de supermarkt en als slimme ondernemer is hij schatrijk geworden. Hij is een tikkeltje extravagant en de Mansory Linea Vinceró d'Oro past perfect bij hem. Zijn Bugatti is minstens in prijs verdubbeld door het werk wat Mansory in de auto heeft gestoken. Het volledige bodywerk is nieuw en gemaakt van carbon fiber. Het exterieur heeft diverse gouden details gekregen waaronder de V in de grille. Veel decadenter en exclusiever wordt een Bugatti Veyron 16.4 niet.

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Bugatti Veyron 16.4 Mansory Empire Edition
Bugatti kon het niet heel erg waarderen dat Mansory al enkele Veyrons onder handen nam. Toch hield dat de tuner niet tegen om voor een klant in het Midden-Oosten een Veyron 16.4 om te bouwen. De Veyron heeft hetzelfde carbon fiber bodywerk als als de Linea Vincero D'Oro alleen dan in een andere tint. De achterlichten zijn anders en de velgen zijn afkomstig van Mansory zelf. Het is nergens bevestigd maar de W16 motor schijnt inmiddels door Mansory tot 1.350 pk te zijn getuned. Nog eens 349 pk meer dan de auto al standaard heeft. Het koppel zou 1675 Nm bedragen.

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Bugatti Veyron 16.4 Mansory Vivere
De laatste van deze serie van one-offs is de Mansory Vivere. Het derde model na de Linea Vincero en de Empire Edition. De Duitsers hebben bij dit model gekozen voor een bodykit waarbij de normale Veyron 16.4 is gecombineerd met de Super Sport. Opnieuw is de hele bodykit gemaakt van carbon fiber en voorzien van diverse kekke details waaronder vier aparte luchtinlaten aan de achterzijde. Met een prijskaartje van 2,5 miljoen euro is deze Vivere een slechte investering maar wel de ultieme getunede Bugatti. Een rijke Amerikaan die eerder een normale Veyron had ontving de sleutels van deze creatie van Kourosh Mansory.

Special: de Bugatti Veyron one-offs

Lees hier onder eerder gepubliceerde specials over de Bugatti Veyron 16.4:
Alles over de Bugatti Veyron 16.4
Alles over de gelimiteerde Bugatti Veyrons

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws