Gereden: Mercedes-AMG S 63 Coupé

Gereden: Mercedes-AMG S 63 Coupé

Voor wie als een echte baas over de snelweg wil paraderen zijn de verschillende Duitse automerken hard aan het werk. Mercedes-AMG kwam al snel met de S Coupé en BMW volgt dit jaar pas met de 8-serie. Audi heeft nog niet heel veel te bieden in deze klasse. We hebben het over de klasse van vijf meter plus, die eigenlijk maar voor twee personen gemaakt is.


Om die laatste zin meteen even recht te zetten, uiteraard is er genoeg ruimte achterin om als volwassen persoon te zitten . Het is echter niet geheel de insteek van deze auto. We reden enkele jaren geleden al met de Mercedes-AMG S 63 Coupé en mochten nu met de facelift op stap. Het beste werd nog eens extra verfijnd. De S-Klasse Coupé en Cabriolet konden namelijk van de recente aanpassingen op de Limousine gaan genieten. Denk hierbij aan het widescreen cockpit, het geïntegreerde energizing-comfortprogramma en de standaard led-achterlichten.

Gereden: Mercedes-AMG S 63 CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 Coupé

Opvallend aan het interieur van de nieuwe S-Klasse modellen zijn de twee briljante displays met hoge resolutie, allebei met een diagonaal van 12,3 inch. De twee displays komen samen als widescreen cockpit en zijn geplaatst onder één glazen afdekking. Ze zorgen voor overzichtelijkheid en beide schermen zijn met knoppen op het stuur intuïtief te bedienen. Daardoor kan de bestuurder ten alle tijden zijn handen aan het stuur houden. In het interieur is het verder een weelde van luxe. De stoelen horen eigenlijk een aparte alinea te krijgen. Deze zijn zo immens groot dat de grote fauteuil van onze grootvaders er niets bij zijn. En dan waren die nog niet eens voorzien van airscarf om de nek warm te houden, massage, verwarming en ventilatie. Noteer wel even dat het airscarf een optie van 787 euro is in de Coupé, terwijl je dit toch niet echt nodig hebt. Pas bij bij de S Cabriolet kan het van pas komen. Een andere optie waar we een tijd mee hebben zitten spelen is het Magic Sky Control. Dit panoramadak is voorzien van elektronen die bij het toepassen van elektriciteit geen of juist wel zonlicht doorlaten. Een vernuftig detail wat weerzinwekkend is om te zien.

Gereden: Mercedes-AMG S 63 CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 Coupé

Terug naar de orde van de dag en dat is het motorische gedeelte. Mercedes-AMG heeft hier sinds de facelift natuurlijk ook de kleinere maar sterkere 4.0 liter grote V8 ingelepeld. Van 585 pk is het vermogen naar 612 pk gestegen, maar dat is bij dit soort auto's natuurlijk wat lastiger te merken. Uiteraard zie je het terug in de prestaties maar ook dat is te verwaarlozen. Met 612 pk en zonder het 4matic systeem zit je in 3,5 seconden op de 100 km/u. De topsnelheid van deze mastodont is zoals gebruikelijk begrensd op 250 km/u. Deze limiet verwijderen kan natuurlijk tegen betaling.

Gereden: Mercedes-AMG S 63 CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 Coupé

Hoe rijdt een slagschip met een rijklaar gewicht van 2090 kilo eigenlijk? Daar moeten we heel eerlijk in zijn. Boven verwachting goed. De mannen uit Affalterbach weten op een of andere manier dit monster nog redelijk lichtvoetig te maken. Het stuurgedrag is heerlijk precies en waar helemaal pluspunten op gescoord worden is de versnellingsbak. In de vorige generatie was de versnellingsbak zo traag als een slak dat het irritaties opriep. Daar is in dit geval niets meer van te merken. De bak luistert precies naar wat gewenst wordt en dat was wel eens anders. Negen versnellingen staan er klaar voor de bestuurder en dat klinkt als een overkill, echter kun je daardoor zonder moeite 150 km/u cruisen met iets minder dan 2.000 toeren. Welke auto heeft dat nog meer? Daardoor is de rust in de cabine geweldig en nadert dit het gevoel van een Rolls-Royce rijden. Ga je de snelweg af en heb je de afslag richting de Duitse Eifel genomen dan is er ook geen nood aan de man. De 2.000 kilo wegende auto laat zich makkelijk de bochten inzetten. Uiteraard heeft het niet het weggedrag van een Mercedes-AMG GT S of R maar kun je hier nog aardig wat plezier uithalen. Hou daarbij in je achterhoofd dat je in alle sereniteit weer de snelweg op kan draaien en de mannen in een GT S of R nog steeds stuiterend achter het stuur zitten. Het zijn de keuzes die je zelf maakt.

Gereden: Mercedes-AMG S 63 CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 Coupé

Dat plezier en comfort komt natuurlijk ook met een prijskaartje. Het getoonde model dat we reden is voorzien van de kleur Iridiumzilver en een nappaleder design-bekleding in het zwart. Een heerlijke combinatie. De auto heeft een vanaf prijs van 219.760 euro. Mercedes-Benz Nederland ging daarna nog even aan de slag met de optielijst en kwam tot een bedrag van 249.916 euro! Het duurst op de optielijst? Het rijassistentiepakket en de sierdelen in AMG-Carbon/pianolak zwart. Die totaalprijs geeft je echter wel het gevoel van vroeger, dat je in de fauteuil van opa zit met een dik blok met 612 pk die elk moment paraat staat om je wakker te schudden.



Gereden: Mercedes-AMG S 63 CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 CoupéGereden: Mercedes-AMG S 63 Coupé

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws