Gereden: Porsche 992 GT3 Touring

  • Ruud
  • 05-05-2022 10:53
  • 1013
  • 2

Gereden: Porsche 992 GT3 Touring

Het beste van twee werelden. Is dat de Porsche 992 GT3 Touring? Zonder opzichtige vleugel maar voor de rest identiek aan de normale GT3, zowel het exterieur (op wat meegesproken onderdelen na) onderhuids als in het interieur. Wat is het dat de GT3 Touring zo begeerlijk maakt?

De GT3 Touring kennen we pas sinds de 991 generatie. De auto werd toen geïntroduceerd en kon meteen op enorm enthousiasme van iedereen rekenen. Er is eigenlijk niet echt een antwoord te geven waarom de vleugelloze GT3 zo populair is. Is het omdat hij net een beetje minder opvallend is? Het zou kunnen, maar er zijn ook eigenaren die zonder moeite een groene kleur op de GT3 Touring bestellen en dat “niet” opvallende imago teniet wordt gedaan. Immers is er ook nog een zes-in-lijn boxer motor die zijn keel maar al te graag schraapt en laat horen. Die motor is al alom geprezen en wij doen daar gewillig aan mee. Het is een juweel van een motor die 510 pk levert bij 8.400 toeren. Bereik je die 8.400 toeren dan is er een hoop kabaal waar je kippenvel van krijgt! Wellicht wel de laatste keer, want hoelang kan Porsche deze ongeblazen motor nog in leven houden? Met de PDK zorgt dit voor een acceleratie naar de 100 km/u in 3,4 seconden en met de handmatige versnellingsbak in 3,9 seconden. We vermoeden dat wij die getallen met deze versnellingsbak niet gehaald hebben.

Gereden: Porsche 992 GT3 TouringGereden: Porsche 992 GT3 TouringGereden: Porsche 992 GT3 TouringGereden: Porsche 992 GT3 TouringGereden: Porsche 992 GT3 Touring

De GT3 Touring is beschikbaar met een handmatige versnellingsbak met zes verzetten of kun je met die enorm efficiënte PDK bestellen. Het exemplaar dat wij meekregen was voorzien van de handbak. Leuk voor even, maar we zijn zo verziekt inmiddels dat de PDK toch de grote voorkeur heeft. Al heeft het handmatig schakelen met de hulpmiddelen ook nog zijn charme. Het pookje is lekker kort en je voelt precies in welk verzet je deze schuift. Dat we een beetje roestig zijn als het op schakelen aankomt vergeten we maar even. Hard accelereren, door bochten sturen en ook nog eens doorschakelen is voor mannen met haren op de tanden. Des te groter wordt het respect voor de racecoureurs die dit vroeger uren achter elkaar deden!

Gereden: Porsche 992 GT3 TouringGereden: Porsche 992 GT3 Touring

Het ontbreken van de spoiler op de GT3 Touring zorgt voor 100 kilo minder downforce en daarmee wordt duidelijk dat de GT3 Touring minder op het circuit gericht is maar meer voor het dagelijkse gebruik. Uit de kont komt nog wel een spoiler uitklappen maar ook die hadden we liever niet gezien. We snappen echter dat het nodig is om nog de nodige stabiliteit op de kont te houden bij hogere snelheden. Bij lagere snelheden en korte bochtjes is dat echter niet nodig en dan komt ook het imago van de GT3 weer om de hoek kijken. De wegligging en stuurprecisie zijn van een andere planeet. De auto volgt precies jouw opgelegde wil met de feedback die je wil voelen. Er is geen moment geweest dat wij niet voelden wat er onder de voorwielen gebeurde. Dit rijgedrag is natuurlijk geoptimaliseerd door de toepassing van de dubbele wishbone ophanging dat werd geïntroduceerd op de 992 GT3. Deze zorgen ervoor dat de neus vlakker blijft ind e bochten en dus voor meer balans en precisie zorgt.

Gereden: Porsche 992 GT3 TouringGereden: Porsche 992 GT3 TouringGereden: Porsche 992 GT3 TouringGereden: Porsche 992 GT3 TouringGereden: Porsche 992 GT3 Touring

Het interieur is niets anders dan bij andere Porsches. De analoge toerenteller is gelukkig nog altijd aanwezig en we hopen dat Porsche deze voor de rest van hun leven blijft hanteren bij verbrandingsmotoren. Het geeft een auto net dat beetje meer allure die het verdient. Zeker met een boxermotor die pas bij 8.400 toeren zijn maximale vermogen afgeeft! Porsche biedt gelukkig wel comfort aan boord aan in de vorm van een achteruitrijcamera, keyless entry, adaptieve cruise control, LED sfeerverlichting, stoelverwarming en zelfs een 570 Watt Bose Surround Sound System. Het Porsche Communication Management infotainmentsysteem (10,9”) neemt de navigatie, multimedia en connectiviteit voor zijn rekening of kan dit overgeven aan Android Auto of Apple CarPlay waar wij groot fan van zijn.

Gereden: Porsche 992 GT3 TouringGereden: Porsche 992 GT3 TouringGereden: Porsche 992 GT3 Touring

Het is vooral lekker als je de GT3 Touring van een anonieme kleur voorziet zoals we bij het testexemplaar zien. Dit is agaatgrijs metallic en kost je 1.307 euro extra. De 992 GT3 Touring is beschikbaar vanaf 248.800 euro maar het getoonde exemplaar ging voor niet minder dan 279.740 euro over de toonbank. Daar zit zoals eerder gezegd de lak bij en bijvoorbeeld Adaptieve sportstoelen plus.

Gereden: Porsche 992 GT3 TouringGereden: Porsche 992 GT3 TouringGereden: Porsche 992 GT3 Touring

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag